چگونه باید به راهبرد تبلیغات دست یافت؟ (1)

چگونه باید به راهبرد تبلیغات دست یافت؟

دهخدا در فرهنگ لغت معنای واژه تبلیغ را هم معنا با رسانیدن می داند، رسانیدن چه چیزی به چه کسی؟ پاسخ به پرسش پیشین مفاهیم بنیادین راهبرد تبلیغات هر برند و یا هر محصولی را مشخص می کند.

زمانی که ما از رسانیدن چیزی به کسی سخن به میان می آوریم در حقیقت از یک فرایند سه وجهی سخن می گوییم؛ از یک سو چیزی که ارسال می شود، کسی که چیز را ارسال می کند و در نهایت فردی که مخاطب آن چیز قرار می گیرد. در این بین البته زیر مولفه هایی وجود دارد؛ از جمله این شئون مهم می توان به نوع چیز ارسالی، بستر ارسال و محتوای ارسالی اشاره کرد.

در واقع شما یک پیام اخلاقی را می توانید در قالب یک متن مکتوب و یا در قالب یک پوستر و یا حتی در قالب یک ویدیو و… برای مخاطب هدف ارسال کنید. از سوی دیگر در بسیاری از موارد مخاطب پیام شما باید دسترسی به ابزار ارسال پیام را داشته باشد. به عنوان نمونه شما اگر مشغول تبلیغ بسته ای خاص برای مخاطب خاصی در نقطه ای خاص قراردارید باید حتما سطح دسترسی فرد مورد نظر به بستر ارسال پیام خود را در نظر بگیرید. از سوی دیگر معلوم شدن هدف شما از تبلیغات نیز اهمیت ویژه ای دارد.

به همین منظور شما در فرایند تدوین راهبرد تبلیغات خود باید گام های ذیل را با دقت زیاد بردارید چرا که خطا در هر گام می تواند شما را در دستیابی به راهبرد تبلیغات دچار خطا کند و این خطا می تواند در نتیجه عملی فعالیت شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

لذا به منظور پرهیز ار هدر رفت پول و انرژی خود در فرایند تبلیغات موارد ذیل را به دقت پیگیری نمایید.

گام اول- مشخص نمودن دقیق اهداف

در گام اول لازم است شما با توجه به نوع محصول و برند مورد نظر خود اهداف عینی خود را از تبلیغات معلوم کنید سعی کنید اهداف را به صورت مشخص بر اساس اساسنامه و یا مرامنامه خود به صورت مکتوب بنویسید در این مرحله از کلی گویی پرهیز کنید به عنوان مثال از نوشتن فروش زیاد محصول پرهیز کنید به صورت عینی بنوسید چه تعداد محصول می خواهید در پس این جریان تبلیغی به فروش برسانید. البته در جریان تدوین اهداف ممکن است شما اهداف کیفی را نیز مد نظر داشته باشید به عنوان مثال در اهداف خود می نویسید برند ما تقویت شود و محبوب مخاطبین شود. این مهم را در نظر داشته باشید که اهداف کیفی مثل رضایت مشتری را باید به فرایند کمی و قابل اندازه گیری تبدیل کنید.

گام دوم- مخاطب شناسی

در گام دوم باید دقت زیادی داشته باشید. و از استفاده همه مردم و … پرهیز کنید بدون تردید هر برندی هم باشید و با هر سرویس جامعی که ارائه بدهید باز محصول و برند شما در بر دارنده 6 میلیارد انسان روی کره زمین نمی شود. لذا مخاطب محصول و پیام خود را به درستی انتخاب و متناسب با مخاطب خود دست به تولید پیام و سپس تولید محتوا بزنید.

گام سوم- بستر پیام

در گام انتخاب بستر پیام که به صورت منطقی پس از مشخص شدن مخاطب مشغول آن می شوید توجه داشته باشید که مهمترین اصل در انتخاب بستر پیام درگیری مخاطب با بستر مورد نظر است. به عنوان مثال اگر مخاطب شما امکان دسترسی محدودی به فضای مجازی دارد استفاده از بستر فضای مجازی با همه مطلوبیت خود در این مورد خاص بلا استفاده خواهد بود. لذا دسترسی مخاطب و فراگیری بستر یکی از مهمترین مولفه های انتخاب بستر است.

گام چهارم- تولید محتوای خلاقانه

در گام چهارم و با مشخص شدن پیام، مخاطب و بستر توزیع شما به مرحله حساس تولید محتوای خلاق گام می گذارید. در این مرحله توجه داشته باشید شما هنوز در عرصه تولید تبلیغات گام نگذاشته اید بل در مرحله تدوین راهبرد تبلیغات هستید. لذا تا آنجا که ذهن خلاق و هنری به شما اجازه بلند پروازی می دهد به خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا فکر کنید.

گام پنجم- انتخاب مجری

در گام پنجم شما ضمن آشنایی دقیق با محصول خود و بستر های تبلیغی و مخاطب شناسی دقیق به مرحله انتخاب مجری تبلیغات نزدیک می شوید. در این مرحله شما باید به صورت عینی و بر اساس نیاز عینی خود به دور از اسیر شدن به زرق و برق شرکت های تبلیغاتی به ارزیابی محصولات و خروجی های شرکت های تبلیغاتی بپردازید و با مشخص کردن شاخص هایی همچون کیفیت تولیدات، دسترسی به شبکه توزیع مبتنی بر بستر توزیع خود و از همه مهمتر قیمت تمام شده دست به کار شوید.

لازم به ذکر است گام های بالا در یک فرایند تخصصی و باهمراهی شرکت های مشاوره تبلیغات قابل دسترسی است و شبکه راه حل در قالب بسته برتر خود خدمات فوق را با استفاده از کادری مجرب و دانشگاهی قابل دسترس نموده است.

نویسنده: امیرحسن خواجوی

 

 

چگونه باید به راهبرد تبلیغات دست یافت؟

 

مطالب دیگر شبکه راه حل را مشاهده نمایید :

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه راه حل ضمن حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تنها به توانمند شدن مجدد کسب و کار شما می اندیشید